Troubleshoot Bonnenprinter


Er zijn twee soorten bonnenprinters: Een netwerkprinter en een USB printer. Ze zijn te onderscheiden doordat de USB Printer met een USB kabel is verbonden aan de kassa. De netwerkprinter heeft alleen een stroomkabel en een netwerkkabel.

Problemen met jouw netwerk bonnenprinter?

Allereerst controleer je in het Afosto kassasysteem of de netwerkprinter juist is ingesteld. Dit doe je door te klikken op de optieknop (3 puntjes) en daarna te controleren of onder het kopje “Bonnenprinter” netwerkprinter staat. Als dit niet het geval is klik dan op de tekst “Bonnenprinter” en kies de juiste printer. Staat hij hier niet bij? Klik dan op “Handmatig invoeren”, hier kan je het IP adres opnieuw invoeren.

Vind het IP adres van jouw netwerkprinter

Om het IP adres van jouw netwerkprinter te vinden zet je eerst de bonnenprinter uit met de knop aan de linkerkant. Wacht hierna enkele seconden en zet hem daarna aan terwijl je tegelijkertijd de Feed knop ingedrukt houdt. Nadat je dit gedaan hebt komen er twee bonnen uit. Onderaan de tweede bon staat “IP Address” Het getal dat hierachter staat is het IP adres dat moet worden ingevoerd als de netwerkprinter niet automatisch wordt gevonden.

Als dat het probleem niet heeft verholpen raden wij aan om te controleren of alle kabels goed in zowel de bonnenprinter als in het stopcontact en de internetaansluiting zitten en er genoeg papier in de printer zit.

Werkt het nog steeds niet?

Controleer of jouw computer verbinding heeft met het netwerk, als dit niet het geval is probeer dan opnieuw verbinding te maken met het netwerk. Als dit niet wil door de netwerkkabel opnieuw in de computer te steken of door opnieuw te verbinden met het Wi-Fi netwerk waar ook de netwerkprinter op ingesteld staat raden wij aan om de router opnieuw op te starten.

Het laatste dat je kan controleren is of de instelling “Bon kunnen printen” aan staat in het kassasysteem. Dit kan je vinden in de Afosto backend app.afosto.com onder "kassa -> algemene pos instellingen" Om dit te controleren klik je rechtsboven op de optieknop en controleer daarna of “Bon kunnen printen” aan staat zoals hier: 

Bon kunnen printen

Als je hierna alsnog geen verbinding hebt met het netwerk neem dan contact op met de partij die het netwerk heeft ingesteld. Dit is meestal de netwerkprovider. Mocht je hierbij hulp willen van ons dan kan dat tegen ons uurtarief.

Als het netwerk weer werkt maar het probleem met de bonnenprinter niet raden wij aan om contact met ons op te nemen. Om goed te kunnen helpen is het belangrijk dat wij de kassa over kunnen nemen. Zorg daarom dat Teamviewer (gratis) geïnstalleerd is op de computer en neem daarna contact met ons op via: 050 305 0023

Problemen met jouw USB-bonnenprinter?

Er zijn een aantal oorzaken waardoor een USB printer niet kan werken. Het kan zijn dat hij niet goed ingesteld is. Om dit te controleren klik je op de optieknop van het Afosto kassasysteem.

Klik hierna op de optie “bonnenprinter” en controleer of deze staat op “A4 printer”

Mocht dit goed staan controleer dan of de USB kabel goed in zowel de bonnenprinter als in de computer zit. Deze moet er stevig in zitten. Ditzelfde geldt voor de stroomstekker, controleer of deze er goed in zit.

Als dit het probleem niet verhelpt check dan of er nog voldoende papier aanwezig is in de printer.

Mocht het hierna toch nog niet verholpen is ga dan op de kassacomputer of Ipad naar een willekeurige webpagina om deze vervolgens af te drukken. Als je op afdrukken hebt gedrukt verschijnt een venster met printinstellingen. Controleer hier of de USB printer als voorkeursprinter is ingesteld. Mocht dit niet het geval zijn werkt de printer niet.

Het laatste dat je kan controleren is of de instelling “Bon kunnen printen” aan staat in het kassasysteem. Om dit te controleren klik je rechtsboven op de optieknop en controleer daarna of “Bon kunnen printen” aan staat zoals hier:

Bon kunnen printen

Als dit het probleem niet oplost raden wij aan om contact met ons op te nemen. Om goed te kunnen helpen is het belangrijk dat wij de kassacomputer of tablet over kunnen nemen. Zorg daarom dat Teamviewer (gratis) geïnstalleerd is op de computer en neem daarna contact met ons op via: 050 305 0023


Naar Online Marketing website

Bezoek de website